söndag 5 augusti 2012

Varför är glamour viktigt?

Många undrar varför glamour är så viktigt för mig. Vissa hånler, andra flinar och vissa suckar bedrövat på huvudet och önskar att jag ägnade mina dagdrömmar åt mindre ytliga tankar. Men jag vill ha båda delar. Jag vill ha djupt och ytligt. Glamour är viktigt för mig för det ger en känsla av att något är speciellt. Att bjuda över vänner är alltid roligt, men genom en vacker dukning ger man middagbjudningen en mer speciell touch. Mina gäster känner sig speciella och att jag gjort det lilla extra för dem. Jag känner också att middagen blir mer speciell. Även om vi äter korvstroganoff på en torsdag blir den härligare med levande ljus, färska blommor och vackert porslin.

Glamour i vardagen behöver inte vara dyrt. Det kan fås med enkla medel. Vi bor i en fantastisk lägenhet med fyra rum, varav två i fil, en majestätisk kakelugn och stora brädgolv. Men lägenheten är samtidigt omodern. Halvkaklat badrum med blått kakel, köket är inte i mycket bättre skick. Men det gör mig inget. Glamour kan bara njutas av om det skapas inom ens egna ekonomiska förutsättningar. Jag har i många år studerat vilket självklart satt en standard för hur stora utgifter jag kunde ha. Men med små medel har jag alltid känt att jag skapat glamour runt omkring mig. För mig är det värt att köpa ett värmeljus för 300 kronor. Det varar så länge och varje gång jag tänder det känner jag mig som en mycket lyxig kvinna. Jag har inte råd att renovera om vårt badrum men jag kan dekorera det med exklusiva handtvålar, färgmatchade handdukar och vackra förvaringsburkar.

I framtiden hoppas jag kunna njuta av glamour med den nya ekonomiska förutsättningen som kommer från att ha ett arbete. Resor, restaurangbesök, shopping av väl utvalda plagg i de bästa material, möbler som vi verkligen gillar och inte bara hastat ihop på loppisar osv. Men det viktigaste är att inte vara en slav under att konsumera. För ett doftljus gör mig inte lycklig. Det kan bara piffa upp det tillstånd jag befinner mig i. Är jag nöjd med livet ger doftljuset en guldkant. Är jag olycklig blir doftljuset bara just ett doftljus.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg! Vi sågs på Agnes examensfest och sedan tipsade hon mig om att kolla in din blogg. Jag har själv precis bestämt mig för att göra ett försök med bloggandet men har inte hunnit med så mycket.

    Gällande glamour håller jag fullständigt med dig! Det behövs i vardagen, jag brukar göra frukos och ställa den på en guldbricka och äta i soffan, köpa snittblommor, ha mysiga doftljus och lyxiga skönhetsprodukter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Vad skoj att du har hittat hit! GOod for you att du börjat blogga. Jag har hållt på av och till och flera flera år och det är så beroendeframkallande!

      Jag tycker det låter alldeles fab att även du gillar glamour i vardagen! Här på bloggen kommer jag ge många glammiga tips och tricks!

      Radera