måndag 20 augusti 2012

Kamp om livet




De två översta bilderna har jag tagit genom att fota av tidningen Elle Mat & Vin

Att baka bröd är lika tillfredsställande varje gång. Att veta vad som är brödet man äter, råvarorna, omtanken och kärleken gör att eget bakat bröd smakar så mycket bättre än det man köper i butiken. Sen är det så innerligt mycket billigare också att baka eget bröd än att hela tiden köpa köpa köpa. Efter att ha bakat mina favoritbröd för tillfället, limpan och bagels ovan, kände jag tillslut att nej nu måste jag våga ta språnget. Nu ska det bakas surdegsbröd. Sagt och gjort jag påbörjade en surdegsstart. Ingenting hände. Ok, jag behöver en varmare plats. Genom att stänga alla dörrar till matsalen, låta solen strömma in hela dagen, och vara gå in två gånger per dygn har jag skapat mig en liten bastu. I över en vecka har jag kämpat med att få starten att bubbla. (jag har typ 6 olika burkar stående runt om i rummet med lock, inget lock, plats, lite plast osv) En av starterna kände jag mig mer nöjd med än de andra så idag påbörjade jag ett bröd med själva starten. Dag 1 av brödet har nu stått i "bastun" hela dagen och rest sig fint. Men sanningen kommer utvisa sig framöver. Om brödet inte jäser bra eller det bakade brödet inte blir bra då vet jag att min surdegsstart inte håll måttet.

Det är verkligen en svettig kamp om att få liv i de små glasburkarna. Jag vaggar dem, viskar, ber och bönar "snääääälla bubbla". De matas med olika mjöl, mosade russin, varmt vatten och honung, allt för att jäsprocessen ska få sig en skjuts.

Imorgon bitti ska bröddegen matas för andra gången! Snälla surdegsgud, låt mig ha fått en fin surdegsgrund nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar