söndag 26 augusti 2012

Powerring

Som traditionen medför får man, om man har tur, en fin present för att fira sin examen. Givmilda föräldrar som jag har fick jag en ring. Men inte vilken ring som helst utan en ring som jag själv fick designa. Men låt oss backa bandet lite.

Min gammelmormor Karla Kummerfeldt var en av tysklands första kvinnliga jurister och hon var en kvinna före sin tid. Oma Karla var även en shopoholic av galna mått. Enorma ringar, plagg strösslade med paljetter, mängder av peruker och skor fler än hon hann använda. När Karla dog ärvde min mamma bland annat några ringar. Ringar som sen aldrig blivit använda eftersom de var för stora för våra fingrar. Min mamma föreslog då att jag skulle få designa en egen ring och använda mig av några av Oma Karlas ringar.

Detta är en av de mest speciella gåvor jag fått. Det är en stor guldring, med fyra stora diamanter och en enorm grön turmalin (vilket är en ovanlig färg på turmaliner). Jag har aldrig ägt en riktig diamant och nu har jag fyra. Denna ring består av Oma Karlas själ och min och det är min powerring. Den ska jag bära med mig in i mitt nya arbete och in i rätten. Den ska ge mig styrka, mod, stolthet och självförtroende. Sen skadar det ju inte att den också medför glamour, lyx och flärd. Tre saker jag är allt för svag för att tacka nej till.

Ikväll blir det familjemiddag på en restaurang jag länge velat testa och självklart åker ringen på. Inte för att jag just idag behöver mod, men jag behöver sannerligen glamour!

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin ring och vilket fint släktminne! Roligt att ringarna kom till användning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag älskar ringen! Jag hade en mycket specifik bild på hur jag ville att den skulle se ut. tanken är att den guldiga plattan runt turmalinen ska fyllas med mindre diamanter under tidens gång.

      Det var ett fantastiskt förslag av min mamma just för att, som du sa, låta ringarna komma till användning. Alla borde ha en powerring! det medför verkligen en känsla av power!

      Radera