söndag 12 augusti 2012

Marina Abramovic - the artist is present

Seductive, fearless, and outrageous, Marina Abramović has been redefining what art is for nearly forty years.  Using her own body as a vehicle, pushing herself beyond her physical and mental limits––and at times risking her life in the process––she creates performances that challenge, shock, and move us. Through her and with her, boundaries are crossed, consciousness expanded, and art as we know it is reborn.  She is, quite simply, one of the most compelling artists of our time. 

I torsdags gick jag och David på vernissage på Moderna Museet i Malmö för att se deras samarbete med Doc Lounge. Kvällen till ära visades dokumentären ovan. Texten under bilden är tagen från denna sidan som närmre beskriver filmen. 

Initialt kände jag mig mycket skeptisk mot filmen eftersom Marina är en av världens främsta performancekonstnär. En stil som i min värld kan bli tom, ytlig och ofta mycket tillgjord. Jag fick se mig själv besegrad när jag redan några minuter in i filmen kände strupen snöras samman. Filmen handlar om Marinas största verk. Ett tre månader långt performanceverk på Moma i New York. Under dessa tre månader kommer Marina sitta på en stol, framför henne är en annan stol för besökaren. När personen satt sig ner tittar Marina upp och in i ögonen på personen framför henne. Visst låter det simpelt? Men föreställ dig en 62-årig kvinna som under hela öppettiden sitter stilla, utan toalett, vatten eller mat och hon gör detta i tre långa månader, 6 dagar i veckan. Magnifikt!
    Med bara sin blick rörde hon besökarna till skratt, tårar, självrannsakan och ett tillfälle att sakta ner och återknyta till sitt väsen. Jag blev fullkomligen uppfylld av kärlek till denna kvinna, uppfylld av inspiration och livskraft. Denna kväll och denna dokumentär fyllde mig med energi som fortfarande finns bubblar inom mig.

En annan del av denna kväll som jag gärna vill dela med mig av är följande. Efter fem underbara år tillsammans är det lätt att livet blir rutin och allt för mycket vardag. David är den mest spännande, fascinerande och inspirerande människan i mitt liv men just dessa egenskaper kan lätt dödas i tristess. Därför anser jag det vara av största vikt att göra saker tillsammans med sin partner. Inte bara kolla på film hemma varje helg. Vidga sina vyer och göra det tillsammans. Vi klädde upp oss, tog en bit mat innan filmen startade, såg filmen och hade efterår nya tankar och funderingar att bolla med varandra. Att vi tog dessa samtal över en drink gjorde det hela än mer intimt och tillfredsställande. För mig är viktigt att öppna mina sinnen, men om min partner inte har samma driv kommer inte relationen utvecklas. Men lyckligtvis är min partner lika hungrig på livet som mig och vi hittar ofta på saker som stimulerar både själ, hjärta och hjärna.


UPPDATERING: K Special på SVT har visat denna dokumentär nu och den går att se på svtplay. Klicka på denna länk så tar jag dig till dokumentären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar