måndag 20 augusti 2012

Jogging för nybörjaren


Många frågar mig om träningstips när det kommer till jogging. Jag själv hade innan denna sommaren aldrig joggat tidigare. Jag var alltid livrädd inför att jogga. "jag kan inte jogga" sa jag alltid. Sen hittade jag ett joggingschema i tidningen ToppHälsa. Sagt och gjort, jag satte igång och det gick så sanslöst bra. Jag grät när jag skulle springa 5 min i sträck för jag var så rädd men helt plötsligt sprang jag 1 timme vilket blev 7 km.

Seb hände det, mitt knä började värka och jag fick sluta springa helt och hållet. I några veckor satsade jag på styrketräning för att bygga upp knämusklen igen. Nu har jag börjat springa igen men jag börjar helt från början. Jag tänkte dela med mig av springschemat med de alterneringar jag gjort för att det ska passa mig.

Köp ett par riktigt bra löpskor (gärna från löplabbet) och en sport-bh med mycket bra stöd så kan du följa detta schema med mig ju!

Mån: Rask promenad med lätta joggingintervaller 5x1 min. vila 1 minut mellan varje intervall.
Tis: vila/vardagsmotion
Ons: Rask promenad med lätta joggingintervaller 5x2 min. Gå 2 min mellan varje intervall.

Tors: vila/vardagsmotion 
Fre: dansaerobic. (ToppHälsa rekommenderar träning med fokus på styrketräning men jag tycker det är så innerligt tråkigt. Istället väljer jag en träning jag älskar) 
Lör: Spinning. (valfri träning som är skonsam mot knäna, ex cycling, simning eller yoga.) 
Sön: vila/vardagsmotion

Kommentera gärna i bloggen dina tankar och funderingar kring jogging/löpning. Jag är själv en novis på området och uppskattar alla råd, pepp och tankar ni vill dela med er av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar