lördag 8 februari 2014

För all kärlek är lika viktig


När jag lutar mig mot David, tar hans hand, stryker hans kind eller ger honom en snabb puss, är det ingen utomstående som höjer på ett ögonbryn. För vi är heterosexuella och smälter in. Vi är normen och vi är accepterade. Och vi tar det för givet, gör vi inte? Vi heterosexuella är så vana vid att bli lämnade ifred att vissa av oss glömmer helt bort att det finns andra grupper i samhället som dagligen utstår spott, spe och trakasserier. 

Nu är OS i full gång, på varenda reklam, tv-skärm och dagstidning. Det är så in your face att det blir svårt att undvika det. Jag tittade på invigningen igår men hade så svårt att bli hänförd. För denna spektakulära show är byggd av illegala gästarbetare som aldrig fick betalt och som utsattes för närmast tortyrliknande behandling. Men framförallt var det svårt att lyssna på tal om gemenskap, mångfald och tolerans när Ryssland behandlar sin HBT-grupp som de gör.

För mig är det omöjligt att inte skriva om detta i min blogg. Jag är en stor supporter av HBT-grupper och har alltid varit. För mig är det lika självklart att supporta HBT-grupper som att borsta tänderna på morgonen. Jag står inte ut när folk blir misshandlade, torterade eller mördade för att det älskar någon av samma kön. Hur kan kärlek vara så hatat? Hur kan könet stå i vägen för det fina som kärleken är? För mig är det obegripligt.

Vad som är ännu mer obegripligt är hur Ryska medborgare behandlar homosexuella i sitt land. Det cirkulerar just nu en video på nätet gjord av Human Rights Watch. Där får man se och höra om de mest gruvliga misshandlar. Där får man bl. a. höra berättelsen om en homosexuell man som tvingades våldta sig själv med en sönderslagen flaska. Ja, ni läste rätt. Han tvingas våldta sig själv med en sönderslagen flaska så att "han ska lära sig att det är fel att vara bög". Det är ondska. Denna ondska får inte glömmas bort, gömmas undan eller sopas under mattan. Detta är världen och Ryssland år 2014 och jag kan inte stå för det! Vi måste kämpa, visa omtanke och gemenskap och vägra stå för det budskap som Ryssland står för. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar