tisdag 22 april 2014

Vinsamlaren som inte drack vin

Äntligen! Ni anar inte hur länge jag har velat ha ett vitrinskåp. Ett ställe att samla alla mina triljoner glas. Jag tycker man måste ha ett glas till varje tillfälle! Och det bästa av allt? Det finns fortfarande plats kvar för mer glas. Tack Gud och förlåt David! Detta vitrinskåp har även fyllts med vaser, skålar, flaskor och min underbara tidningskorg. Tanken är att skåpet även ska fyllas med vin. 

För er som känner mig kanske höjer ett ögonbryn när jag skriver om vin, för ni vet att jag inte dricker vin. Ni vet att jag under de senaste 7 åren inte rört en droppe alkohol. Det blev helt enkelt bättre så för mig. För några veckor sedan såg jag ett program om vinsamlare och jag blev fullkomligen golvad av inspiration. Jag ville också samla på vin kände. Det är så sanslöst dekadent att ha en vinsamling. Att kunna servera rätt dryck till rätt typ av mat och råvara. Att alltid ha den perfekta flaskan att kunna ge bort. Att kunna vin är dock lite trixigt när man aldrig smakar på vin. Och om man inte smakar på vin, hur vet man då vilka man ska köpa?

Jag har börjat köpa Elle Mat & Vin och prenumerera på e-mail som skickas ut med härliga vintips. Förra veckan gjorde jag min allra första beställning. Vinflaskornas information är utprintad och satta i en pärm, det är förberett vad som ska serveras till vilket vin och så får jag helt enkelt bjuda så pass många människor så att flaskan går åt. Idag promenerade jag till bolaget efter jobb och hämtade ut min första beställning. Nu står det fem flaskor på matsalsbordet och jag planerar kötträtter, fräscha fiskrätter, picnic med rosé och husmanskost till Kajsa Bergqvists nya egna vin. 

Många kanske skulle tycka det är märkligt, ja rent utav onödigt, att köpa vin om man inte dricker. Varför? Du kan ju ändå inte njuta av det? Jo, för precis det kan jag. Jag njuter av att kunna saker, att vara värdinna och vara hemmafruig. Jag njuter av varma middagar där vänner blir mätta, belåtna och fnissiga. Sen är jag en strong believer av att inte tänka "om" utan istället tänka "nu". Tänk om jag skulle leva ett helt liv och sörja att jag inte kan få fylla skåp med vackra vinflaskor för att det är helt onödigt? Tänk om jag skulle middagsvin på måfå och vara nedstämd över att jag inte kan mer. Nej, det gäller att leva nu och göra allt nu, även om det ibland kan verka lite tossigt!

1 kommentar: