måndag 15 juli 2013

Huden #1 - hudens beståndsdelar

Efter att fullkomligen blivit besatt i allting hudvård sen jag fann Caroline Hirons blogg läste jag igenom en bok jag hade hemma - vägen till friskare hud av Helena Nyblom.Jag ville gärna dela med mig till er allt jag lärt mig. Men jag är som sagt varken läkare, hudterapeut eller ett proffs på detta område utan detta är bara en entusiastisk beautylover. Därmed bör man såklart, om man är osäker, rådgöra med ett proffs på detta område. Men let's get cracking och välkomna till del 1 av allting som har med huden att göra!
------------------------------------------------------------------------------------------------

Din hud består av tre lager som heter epidermis, dermis och subcutis. Epidermas är hudens ytterta skikt och kallas därför även överhuden. Epidermis kan liknas vid ett vattentätt skydd för kroppen. Även epidermis består av olika skikt. Den vanligaste hudecellen i epidermis kallas keratinocyt och vandrar från det understa lagret till det översta lagret av epidermis. Genom denna vandring förnyas överhuden hela tiden när gamla hudceller stöts bort. Hudens yttersta lager skyddas av sebum, vilket är talg, och svett. Talg produceras av våra körtlar och de bildar en något sur hinna med ett pH på cirka 5,5. Denna sura miljö skapar ett skydd mot bakterier och svamp eftersom dessa har svårt att gro i en sur miljö.

Hudvårdsprodukter som är pH-balanserade har ett pH-värde nära 5,5 för att bevara huden intakt. Men ansiktsrengöringar, som tex är löddrande, höjer pH-värdet och skapar därmed en basisk miljö på huden. Därmed skapas en grogrund för bakterier och du får finnar. Märkligt nog så är många produkter, ämnade att bekämpa acne, just löddrande.

Dermis, hudens andra skikt består av bl. a. fibrer och blodkärl som förser huden med näring, syre och bidrar till regleringen av kroppstemperatur.  Dermis spelar en viktig roll när det kommer till att hålla huden spänstig. Dermis består till 70 % av kollagen som håller huden fast. Ju äldre man blir desto mindre kollagen bildas och därmed tappar huden sin spänstighet. Dermis består även av elastin som är det protein som hjälper huden att hitta tillbaka när den blivit uttöjd.

Subcutis, underhuden, är det tredje skiktet. Det består av fettceller, bindväv, kärl och nerver. I fettvävnaden omvandlas manligt könshormon testosteron till kvinnligt östrogen, och vitamin D bildas när huden utsätts för solljus. D vitamin hjälper huden att stärka immunförsvaret, reglera kalkbalansen samt motverka benskörhet.

Peeling
De gamla celler som ligger kvar på huden kan göra att man får en glåmig och tråkig hy. För att motverka detta och få en strålande hy är regelbundna peelingar tricket. Peeling är alltså att man avlägsnar döda hudceller. Peeling ska göras försiktigt annars är risken att man skadar epidermis/hornlagret. Antingen peelar man en gång i veckan med ett starkare preparat eller så gör man, som jag gör, att man masserar av sin rengöring med en mjuk frottéhandduk. Jag använder en handduk varje kväll och gör därmed en mild peeling varje kväll. En alltför hård peeling skadar huden och kan göra den sliten och irriterad. och använd för guds skull inte en peeling med korn i sig! Det är rent för extremt och harcore för ansiktets delikata hud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar