tisdag 18 augusti 2015

Svar från parkchefen

Det var mycket glädjande när jag såg att parkchefen för Folkets park, Mårthen Gunnarsson, hade reagerat på mitt inlägg om Günther och skrev en kommentar här i bloggen. Jag tycker Mårthens svar var jättebra och det kändes verkligen som att alla vi som tyckte Günther var en konstig bokning, fick lite upprättelse. Det gör skillnad att tala högt mot orättvisor. Så ut och gapa, spara inte krutet till middagsbordet eller när du är ensam i kammaren. För det gör verkligen skillnad!
Här är Mårthens svar:

Hej Frida!

Jag beklagar verkligen att Günther stod på scenen, och håller med dig helt och fullt om att det inte går i linje med vår värdegrund. Ansvaret är mitt, och det enda jag kan skylla på är okunnighet.

De flesta artister som står på vår scen bokas av någon extern part som vi samarbetar med. När det gäller allsången så köper vi ett paket av dem, och det är allsångsteamet som bokar alla gäster. Dock informeras vi i förväg, och har möjlighet att stoppa inslag som inte passar. Vi har under året stoppat flera artister till andra arrangemang, som vi av olika anledningar inte känt passar in på en av våra scener.

Inför allsångsfinalen fick jag höra vilka som skulle framträda. Då nämndes även de "hemliga" gästerna, där Günther var en av dem. Jag känner inte till honom, mer än att jag vet att han hade några hits för några år sedan. Dumt nog kollade jag inte upp honom närmare, utan gjorde två felaktiga gissningar. Först gissade jag att en artist som haft så stora hits och spelats på P3 antagligen är okej. Sedan gissade jag att Allsångsgänget borde ha koll på vad som passar in på en pridefest, eftersom de faktiskt tidigare visat bra omdöme. Ingen annan reagerade heller och tipsade mig om att det var en kontroversiell bokning.

Så det slank genom, och jag skäms. Jag ska prata med de inblandade och förklara min inställning till det och hoppas att det inte upprepas igen. Nu när jag läst på om Günther ser jag att han verkligen inte står för något som vi vill stödja eller ställa oss bakom.

Förlåt, och tack för att du reagerar!

/Mårthen Gunnarsson, parkchef Folkets Park i Malmö




4 kommentarer:

  1. Ja vad bra! Man får hopp om mänskligheten när man får en förklaring och en ursäkt och inte en massa bortförklaringar. Som du säger i ditt svar, misstag gör vi alla. Heja Mårthen Gunnarsson och heja Frida som reagerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men eller hur! så himla fint att han svarade! men du, jag måste fråga, om man klickar på ditt namn hamnar man på en länk om thåström. vad är din koppling till honom? Kram på dig

      Radera
  2. Åh, jag har tyvärr ingen koppling till Thåström! Men det är så himla svårt at kommentera när jag inte har något blogger-id eller någon blogg eller annat att länka till när jag ska skapa signatur. Open ID funkar inte, kommentaren brukar falla bort då (gäller inte bara din blogg) och anonym vill jag inte vara. Så jag använder Thåströmadressen för att det är något som säger nåt om mig och som jag kan stå för, även om den egentligen inte har med mig att göra. (Som så många andra är jag "Thåströms största fan", haha!)

    SvaraRadera