onsdag 4 juli 2012

Ont i knät



Jag har alltid varit den "som inte kan springa". Den som inte ens kunde springa till bussen. Genom en tidning fick jag olika löparscheman och tänkte att det skulle bli mitt sommarprojekt. Jag började superlångtsamt och enkelt för att sakta bygga upp det. Häromveckan kom jag upp i hela 7 km, vilka jag sprang under timme. Men tråkigt nog verkar det som att kroppens muskler inte har hängt med. Resultatet är ont i vänster knä, lår och höft. Efter några dagars vila och runtfrågande verkade styrketräning vara den bästa medicinen. Sagt och gjort begav jag mig till ett shapepass på SATS och gjorde alla övningar mycket lätt. Istället för att använda vikter nöjde jag mig med att använda mig kroppsvikt. Det gick bra under hela passet men nu känner jag mig lite nervös inför hur det ska kännas imorgonbitti.

Nu får jag tyvärr lägga löpningen på hyllan i 4-6 veckor och fokusera på egenkombinerad rehab. Jag kommer blanda muskelträning, cykling och yoga för att stärka alla musklerna. Därefter ska jag sakteligen börja springa igen. Mjukstarta med 2-3 km för att sakteligen öka på. I framtiden kommer jag defintivt kombinera jogg med regelbunden styrketräning var vecka.

Har du någon erfarenhet av ont i knäna efter för mycket träning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar