måndag 11 november 2013

Måndagskoma


Vilken långsam måndag det varit idag. Alla på kontoret har suttit och gäspat i kanon och muttrat om att idag är riktigt långsam dag. Förutom några timmars avstick på polisförhör har jag suttit inne på kontoret och häckat. Frusen och lättirriterad har jag längtat hem. Som jag älskar att komma hem. In genom dörren, av med alla kläderna, på med mjukis. Tvätta av allt smink, tända ljusen, pussa på mannen och så sätter förhandlingarna igång om vem som ska laga mat.

Idag ska jag fixa mat och sen ska jag ta en lång dusch, sådär het så skinnet blir rött. Bara tanken på den varma duschen gör att tårna krullar sig. Sen ska jag bädda ner mig bland täcken och kuddar och dricka mitt bästa te. Läsa en bok kanske. Eller kolla real housewives. Kanske kollar jag Kalla Faktas senaste avsnitt om unga män som köper sex, och förfasar mig över den bedrövliga kvinnosyn som finns här i vårt land. Kanske jag läser någon av alla tidningar som fortfarande ligger sorgligt oöppnade. Det är det som är det härliga med vardagar. Dessa monotona sysslor som man är så van vid att händerna jobbar av sig själv och tankarna får vandra.

En sak vet jag och det är att vardagens lunk, som så många föraktar, är guld värd för mig. Rutiner är trygghet för mig. Samma sak på samma tider på samma dagar. Då packas livet in i ett lugnt lunk. För mig är det obegripligt hur vardagen kan vara så hatad? Den är ju så sagolik! Många säger att den är tråkig, vardagen. Då tänker jag ofta hur jobbigt det måste vara för människor som förväntar sig att livets alla dagar är ett party. För mig personligen blir jag lycklig av det lilla. Ambitionen är att uppskatta allt det jag istället för att gräma mig över allt det jag inte har. För om man kan leva så, då är man alltid rik.

Berättade jag förresten att jag har fyra creme brulées väntande på mig i kylen, kvar från gårdagens fars-dag middag? Alltså denna måndag, genast så magnifik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar